Baanbrekers levert kwaliteit
In de januari-vergadering van het Algemeen Bestuur van Baanbrekers kwam een tweetal rapporten aan de orde, waaruit blijkt dat de organisatie uitstekend presteert. Zoals wellicht bekend, Baanbrekers is de organisatie, die namens de gemeenten Heusden, Loon op Zand en Waalwijk, de participatiewet uitvoert. Belangrijkste taak is het verzorgen van de bijstandsuitkeringen, maar daarnaast doet Baanbrekers erg veel aan re-integratie: het begeleiden van werkzoekenden naar een reguliere baan. Cedris, de landelijke organisatie van alle sociale diensten in Nederland, beoordeelt alle organisaties elk jaar op een groot aantal items. Zo zijn er een aantal algemene kenmerken waarop de organisatie beoordeeld wordt zoals: stelt de organisatie alle benodigde informatie tijdig ter beschikking, is er een transparant beloningsbeleid, is er een open bestuurscultuur, hoe staat het met het rendement van de organisatie. Zo kijkt men ook naar aspecten als goed werkgeverschap, kwaliteit en dienstverlening. In totaal wordt de organisatie getoetst op meer dan 40 onderdelen en de conclusie is dat Baanbrekers op nagenoeg al die punten aan de eisen voldoet. Slechts op รฉรฉn punt voldoet men niet voor de volle 100%, nl. op de vraag of alle medewerkers een actueel ontwikkelingsplan hebben. Maar ook op dat vlak wordt er gewerkt om nog dit jaar ook aan die eis te voldoen. Overigens, het feit dat Baanbrekers op bijna alle punten positief scoort is geen uitzondering: op de meeste onderdelen scoort meer dan 90% van alle organisaties (gelukkig) in Nederland voldoende.
Tegelijk met
het Cedris-rapport kwam er ook nog een ander rapport ter sprake: het Divosa
Benchmark rapport. Hierin worden de (financiรซle) resultaten van Baanbrekers
vergeleken met andere vergelijkbare organisaties. Ook uit dit rapport blijkt
dat Baanbrekers het goed doet. De bijstandsdichtheid in de Oostelijke
Langstraat is bijzonder laag en ook het uitstroompercentage van 6% steekt
bijzonder gunstig af tegen dat cijfer bij andere organisaties. Op zich al
bijzonder want als je totale bestand relatief kleiner is, dan zou je ook minder
uitstroom kunnen verwachten. Overigens leidt een grote uitstroom niet
automatisch tot financieel betere resultaten. Als het aantal bijstandsuitkeringen
namelijk landelijk minder wordt, dan zal de BUIG-uitkering, d.i. de vergoeding
die gemeenten van het Rijk hiervoor krijgen, ook navenant dalen. Er ontstaat
daardoor alleen maar een voordeel als je eigen organisatie wat de uitstroom
betreft beter scoort dan het landelijk gemiddelde. En dat was bij Baanbrekers
inderdaad het geval. Kanttekening daarbij is dat je dat waarschijnlijk niet
lang kunt volhouden. Immers de beste mensen verdwijnen het eerst uit het
bestand. Nu al zie je dat het aantal ouderen (55-65 jaar) in het bestand bij
Baanbrekers relatief erg hoog ligt. Wat ook opvalt: Baanbrekers maakt opvallend
veel gebruik van het instrument van de loonkostensubsidie; daartegenover staat
dat Baanbrekers zeer weinig gebruik maakt van het Beschut Werken. Er is ook een
zorgelijke ontwikkeling: het aantal BUIG-vorderingen neemt met een dikke 10%
toe en dat is aanzienlijk meer dan bij vergelijkbare organisaties. Die groei is
voor een belangrijk deel te wijten aan het overtreden van de
inlichtingenplicht. Ook het aantal uitkeringen waarbij een tegenprestatie wordt
gevraagd is minimaal (minder dan 1%), terwijl dat bij gemeenten met dezelfde
grootteklasse toch royaal boven de 4% ligt.
Eindconclusie: Baanbrekers doet het erg goed met een volumedaling die groter
dan gemiddeld is, met financieel goede resultaten en een relatief lage
gemiddelde prijs, hetgeen er op duidt dat de organisatie efficiรซnt werkt. Maar
er is ook ruimte voor verbetering.
Drunen, vrijdag 6 maart 2020
Kees Musters
Volg mij ook met korte berichtjes op: www.twitter.com/keesmusters