Actieplannen voor winkelcentra Drunen, Heusden-vesting, Vliedberg en Vlijmen
De diverse winkelcentra in de gemeente Heusden kampen, net als andere winkelcentra in den lande, met grote problemen. Het koopgedrag van de consument is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd, de bestedingen via internet hebben een enorme vlucht genomen en het gevolg daarvan voor de winkels laat zich raden. Vandaag lezen we in de krant dat zelfs ouderen het gemak van online winkelen hebben ontdekt. De Coronacrisis heeft 1/3 van de mensen tussen 50 en 80 jaar over de streep van het online winkelen getrokken. De gevolgen laten zich raden: de klandizie in de winkelcentra neemt af, winkeliers kunnen hun zaken niet meer winstgevend open houden en er komt steeds meer leegstand. Een landelijk probleem dat ook in de gemeente Heusden speelt. Reden waarom de gemeente in het afgelopen jaar in gesprek is gegaan met winkeliers inclusief de horeca in de diverse winkelcentra in onze gemeente. Het gaat dan over de winkelcentra in Drunen, in Heusden-vesting, in Vliedberg en in Vlijmen. Elk centrum heeft een geheel eigen karakter en gehele eigen problemen en als je dus maatregelen wilt nemen ter verbetering van de situatie, dan zullen die maatregelen op de eerste plaats afgestemd moeten zijn op de specifieke situatie in dat centrum en op de tweede plaats heb je draagvlak nodig bij de direct betrokkenen, de betrokken winkeliers en de horeca.
Zoals gezegd, de gemeente heeft het afgelopen jaar intensief overleg gevoerd met diverse betrokkenen in de vier centra. Dat overleg heeft uiteindelijk geleid tot vier actieplannen; enkele weken terug konden de raadsleden kennis nemen van deze plannen via een raadsinformatiebrief. U kunt de betreffende informatie ook terugvinden op de website van de gemeente. Een bespreking van de plannen en een politieke discussie hierover zat er echter niet meer in; de coronacrisis was daar de oorzaak van. Fysieke bijeenkomsten waren plots niet meer mogelijk en daarnaast hadden de ondernemers in de diverse winkelcentra wel andere zorgen aan hun hoofd. Een verdere bespreking van de actieplannen behoorde niet meer tot de eerste prioriteiten. De verdere behandeling van de actieplannen is dan ook uitgesteld tot na de vakantie, waarschijnlijk in september als Corona het toelaat.
De concept-actieplannen zijn echter wel gepubliceerd. Voor elk winkelcentrum is in overleg met de betrokken winkeliers een actieplan opgesteld. Voor elk winkelcentrum is een sterkte-zwakteanalyse gemaakt en zijn kansen en bedreigingen benoemd. Op basis daarvan zijn actieprogrammaโs gemaakt. Als voorbeeld het winkelcentrum Drunen: als zwakke punten worden daar o.a. genoemd dat het aanbod over een relatief groot gebied verspreid is en er geen aaneengesloten front aanwezig is. Relatief veel leegstand en te weinig trekkracht vanuit grote supermarkten. Sterke punten zijn bijvoorbeeld de uitstekende centrale ligging en bereikbaarheid, veel zelfstandige ondernemers, de hoge kwaliteit van enkele versspeciaalzaken en de horecaconcentratie op het Raadhuisplein. Doel van het opgestelde actieprogramma is dan ook versterking van een compact centrum (het hart versterken en randen transformeren), aanpak van de supermarktstructuur en meer gebruik maken van de bezoekers van de Loonse en Drunense Duinen: Drunen-Duindorp beleefbaar maken in het centrum. Deze doelstellingen zijn uiteraard alleen te realiseren als je daarbij de medewerking hebt van alle winkeliers, want zij moeten het uiteindelijk doen. Maar zij hebben er uiteraard ook alle belang bij want het draait allemaal om de continuรฏteit van hun bedrijven. Het gaat ook niet om รฉรฉn specifieke maatregel waarmee alle problemen opgelost zijn; het gaat om een groot aantal maatregelen, gespreid over meerdere jaren.
Zoals gezegd, na de zomervakantie wordt er verder over de plannen gesproken (zoals het er nu bijstaat althans). Maar u kunt nu al kennis nemen van die plannen op de website van de gemeente:
https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Heusden/9361c013-0db7-4e57-a34b-ad48f5948871
Drunen, vrijdag 26 juni 2020
Kees Musters
Volg mij ook met korte berichtjes op: www.twitter.com/keesmusters